Den 26-årige journalist Geo Léfevre kom på den tossede idé om et 2428 kilometer langt cykelløb tværs over landet, Tour de France, Turen rundt i Frankrig. Hans redaktør på den franske avis L'Auto, i dag L'EQuipe, Henri Desgrange var fræk nok til at tro på idéen, og satte det hele igang. Henri Desgrange tog initiativ til at arrangere et cykelløb, for at undgå en krise på avisen. Geo Léfevre mødtes i Montgeron udenfor Paris med de 60 ryttere, som havde sagt ja til udfordringen, og så startede den lange cykeltur rundt i Frankrig. Henri Desgrange var selv en habil cykelrytter. Ruten var delt op i seks mammut etaper, for eksempel Nantes-Paris, 471 kilometer på tunge cykler. 21 af de 59 startende nåede til mål i Paris. Det var en gambling fra redaktør Henri Desgrange og hans avis L'Auto. Ingen vidste, om det ville interessere publikum og eventuelt skaffe flere læsere til avisen. Men det lykkedes over al forventning. Den franske befolkning oplevede, at deres byer og bjerge blev tilført en ny dimension ved cykelrytternes passage, og hermed startede verdens hårdeste cykelløb.
Den første vinder af løbet var Franskmanden Maurice Garin, der kørte de seks etaper på 94 timer, 33 minutter og 14 sekunder, med en gennemsnitshastighed på 25,7 kilometer i timen. Rytterne kørte både dag og nat.
Fra begyndelsen i 1903 sluttede løbet i Paris, men siden 1975 er det sluttet på Champs-Élysées. Igennem mange år foregik løbet inden for Frankrigs grænser.
De første mange løb blev kørt med landshold, hvor hver enkelt rytter repræsenterede sit land. I starten skulle hver enkelt rytter betale 20 Franc for at deltage og modtog ingen lønninger. Dette afholdt mange ryttere fra at deltage, hvorfor Henri Desgrange indførte et dagligt tilskud, der skulle kompensere for den løn, rytterne normalt ville kunne tjene på fabrik. Han indførte desuden større pengepræmier til vinderen, der svarede seks gange til den gennemsnitlige fabriksløn på et år. Det gjorde løbet yderst attraktiv og medførte en stor stigning i antal ryttere.
Tour de France så altså ud til at blive en succes. Sponsorer begyndte at blive interesseret, og befolkningen fik interesse for sporten.
Der kørtes flere etaper om dagen og rytterne måtte kun bruge en cykel i hele løbet. I 1930 kom de første Tourbiler og assisterede rytterne. Til 1925 kørte rytterne i hold, men de måtte ikke hjælpe hinanden. Desgrange ønskede at betragte Tour de France som en konkurrence for individualister, men i årene 1927-1929 blev løbet kørt som en stor holdtidskørsel. Ingen af de ekstremer fungerede, og herefter opstod den form, vi kender i dag. Fra 1962 har rytterne kørt på sponserede cykelhold.
Ved at følge dette link kan du læse samtlige vindere af Touren siden starten i 1903. Tourvindere siden 1903

Rolf Sørensen, der er Danmarks mest vindende cykelrytter nogensinde med i alt 53 sejre i sine 17 år som professionel. Rolf Sørensen nåede også at køre seks dage i den gule trøje i Tour de France tilbage i 1991. Han er nu cykelekspert for TV2, og ved at aktivere dette link kan du læse hans fem gode råd om hvordan du skal bære dig ad, når du kører nedkørsler. Rolf Sørensens råd om nedkørsler

Den 8. juli 1990, hvor rytterne dette år kørte 8. etape, og hvor Østtyskeren Olaf Ludwig spurtbesejrede Johan Museeuw i Besancon ,begyndte TV 2 transmissionerne fra verdens største og hårdeste cykelløb, Tour de France med kommentatorerne Jørn Mader og Jørgen Leth ved mikrofonerne.
Faktisk siden starten, ja, faktisk allerede fra 1970'erne, hvor Danmarks Radio havde Jørgen Leth og Palle Holgersen i Frankrig, der sendte korte sammendrag af udvalgte etaper, har jeg været fascineret af dette cykelløb, og har så godt det har været muligt fulgt med i alle transmissionerne. Det at følge med i Tour de France for mig, er bare lyden af sommer.
Det har gennem alle årene været en fornøjelse at høre på Jørgen Leths fantastiske fortællinger, og den viden han har om mangt og meget, og ikke mindst også om cykelsport gør det ekstra spændende at være ved fjernsynsskærmen dag efter dag i de tre uger, løbet køres. Tænk sig, at Jørgen Leth nu, hvor vi skriver 2018, er med ved Tour de France for 35. gang. Imponerende, og som Dennis Ritter sagde efter 16. etape, Jørgen kan vi ikke undvære. Det kan vi seere heller ikke.
I 2007 overtog Dennis Ritter og Rolf Sørensen så kommentatorposterne, og det er det bestemt ikke blevet ringere af.
Allerede på dette tidspunkt var de begge erfarne med Tour de France. Rolf Sørensen som rytter, der deltog første gang i 1991, og Dennis Ritter, der har været til Tour de France siden 1995, de første år som cykelentusiast, og fra 2000 fra Danmarks Radio, og 2004 på TV2.
Det, at Rolf begyndte at cykle de sidste 40-50 kilometer af ruten, og så live kunne fortælle om hvad rytterne specielt skal være opmærksomme på under dagens etape, gav virkelig noget ekstra til transmissionerne, også selv om man ikke kan se, hvad der foregår på skærmen.
Da TV2 så i sommeren 2017 begyndte at transmittere etaperne i sin fulde længde, kom Rasmus Staghøj, Chris Anker Sørensen og Brian Nygaard med som kommentatorer på den første halvdel af etapen. Det er det ikke blevet ringere af, men de skal lige stå i lære et par år endnu, da de ikke giver nær så mange facts om løbet, som Dennis, Rolf og Jørgen gør det. Dennis Ritter, Rolf Sørensen og Jørgen Leth er mine absolutte favoritter. Og selv om Jørgen Leth i år har siddet i det fri, er han stadig lige så engageret både hvad angår sine fortællinger om historien og om rytterne, og rigtig god at høre på. Og selv om du her i 2018 har nået de 81, så er det bestemt ikke til at fornemme på dig. Jeg håber, du bliver ved mange år endnu, Jørgen, og jeg fornemmer også, at I har det godt sammen, I kommentatorer i det franske.
Den 17. juli 2018 sendte TV2 sin transmission nummer 600 fra løbet, og det er, som Dennis Ritter sagde, rigtig mange timers cykelløb, der er blevet vist på TV gennem de nu 28 år, TV2 har sendt

Torsdag, den 19. juli 2018 inviterede TV2 mig ind i Tivoli, i København hvor programmet Go' Morgen Danmark, produceres i sommertiden. Her blev jeg interviewet af studievært Heidi Frederikke Sigdal, og vi skulle tale om Tour de France, og om at opleve cykelløbet på fjernsyn selv om man ikke kan se.
Ved at følge dette link til TV2 kan du se eller høre indslaget, hvor Heidi Frederikke taler med mig både om min store interesse for Tour de France og for cykelsporten i det hele taget, men også om min interesse for tandemcykling. Der bliver også vist hilsenen fra Jørgen Leth. Tourens største fan har aldrig set det Jørgen Leth er imponeret
Men af hensyn til de, der ikke kan se, er artiklen fra TV2's hjemmeside skrevet af nedenfor. Nanna Jakobsgaard Nielsen fra TV2 skriver i forbindelse med TV-indslaget.
Kommentator Jørgen Leth kalder det "En inspiration", at hans ord kan få blinde Hans Erik Olsen til at se Tour de France for sig.
Hans Erik Olsen er født blind, men han har fulgt Tour de France hver sommer, siden cykelløbet blev transmitteret på fjernsyn for allerførste gang.

Hans Er blind og kæmpe Tour-fan - er dybt fascineret af lydene
Siden den 8. juli 1990 siger han prompte i "Go' morgen Danmark", som var datoen indprentet i hans hukommelse.
"Jeg nyder det. Tour de France er min sommerferie. Hvert år, fortsætter Hans Erik Olsen.
Derfor ved han også, at der torsdag er tale om TV-transmission nummer 602, når Tour de France-feltet cykler op ad den berømte stigning på Alpe d'Huez i kampen om en af løbets mest prestigefyldte etapesejre.

Kan høre brostenene
Og selvfølgelig ser Hans Erik Olsen ikke cykelrytterne og de franske bjerge. Udbruddene, nedkørslerne eller den gule trøje. Men han får meget med alligevel.
"Når de kører ned ad nedkørsler, kan jeg høre på hjulenes fart, at der virkelig er knald på. Og når de kører opad, er det omvendt, siger han.

Hans Erik Olsen er født blind. For ham er Touren virkelig lyden af sommer.
Derfor var det også for ham en særlig etape, da de franske brosten søndag gav ekstra drama og et voldsomt styrt kostede den australske Tour-favorit Richie Porte sin deltagelse.
"Jeg oplevede det som en fantastisk etape. Det var selvfølgelig trist, at Richie Porte styrtede og måtte udgå. Men jeg glædede mig, lige som Jørgen Leth over, at de kørte over brosten. For jeg kan ligefrem høre, at cyklerne de hopper hen over dem," siger han.

Leth kan male billeder med ord
Det er detaljer som disse, Hans Erik Olsen lægger mærke til, ved siden af kommentatorernes udlægning af etaperne. Men deres beskrivelser er bestemt også en stor del af oplevelsen for ham. Favoritterne er Dennis Ritter, Rolf Sørensen og især forfatteren og filmmanden Jørgen Leth.
"Hans fantastiske indlevningsevne og viden er unik. Han maler et billede, som jeg kan forstå," siger Hans Erik Olsen. Og rosen har gjort indtryk på den garvede cykelekspert, der har sendt en personlig videohilsen til Hans Erik Olsen, som blev vist i "Go' morgen Danmark".
Det var jo lige det, jeg ikke kunne sætte ord på, siger Hans Erik Olsen om Jørgen Leths hilsen.
For mig som digter er det næsten en inspiration, at man skriver sådan, at du med dit handicap kan se det for dig, siger Jørgen Leth og fortsætter: Det er sådan, jeg oplever, at digte skal være. At man skaber en fantasi, som er så reel og så bundet i observationer og realiteter, at den bliver levende for den, der hører.

Hans Erik Olsens t-shirt afslører, at han er fan af Jørgen Leth.
Og endnu engang fik Jørgen Leth imponeret Hans Erik Olsen med sine ord.
"Det var jo lige det, jeg ikke kunne sætte ord på, som Jørgen Leth gjorde her. Digterens fortællekunst," siger han efter at have hørt hilsenen.

Cykler også selv.
Hans Erik Olsen glæder sig til at se, hvem der ender på podiet, og han håber selvfølgelig på, at der bliver plads til danske Jakob Fuglsang, selvom han rykkede ned i klassementet på onsdagens 11. etape. Derudover holder han med hollandske Tom Dumoulin. Hans Erik Olsen er medstifter af to tandemcykelklubber, og den ene har han nu været formand for i 18 år. På privatfotoet ses han her med sin tidligere pilot Leif Jørgensen, som han cyklede med i 30 år. Men selv hvis det ikke bliver til en podieplads for en af favoritterne, er han uanset hvad fascineret af cykelrytternes præstation.
Deres styrke, deres råhed, deres kraft, deres vilje, fortæller, Hans Erik Olsen, der selv cykler i sin fritid og har gjort det i 43 år. Det foregår på tandemcykel med en "Pilot", der sidder forrest og styrer og beskriver det landskab, de cykler igennem. Noget, Hans Erik Olsen nyder lige så meget som at se Tour de France: Jeg mærker hele vindmodstanden, jeg hører alle naturens lyde, jeg mærker bakkerne, når det går op og ned, siger han til slut.
Jeg er stolt over at have fået en personlig hilsen fra Jørgen Leth, som har været min helt gennem så mange år, og det synes jeg godt, at man må være. Tak til dig Jørgen for at du gav dig tid til at sende mig en personlig hilsen, her under det voldsomme pres som det jo er, at køre rundt i hele Frankrig og producere fjernsyn, og til jer på TV2, der fik idéen om at invitere mig ind i Go' morgen Danmark. I programindslaget vises der en video hvor jeg kører på tandem. Ved den lejlighed er min pilot Anne Marie, og hun har virkelig forståelse for, hvordan man står på og af en tandem
Den tur vi kørte hvor optagelsen til fjernsynet skulle foretages, var hendes anden tur, så det var rigtig flot af hende at ville lægge krop og ansvar til at køre med mig. Tak kære Anne Marie.
Efter indslaget i Go' morgen Danmark var der mange som på Facebook skrev at det da virkelig er en fan af Tour de France, og nogle gav udtryk for at de synes, at TV2 skulle invitere mig til Frankrig og opleve stemningen og Jørgen Leths arbejde både foran og bag mikrofon og kamera.
Det går jeg selvfølgelig og drømmer om og jeg håber at denne drøm en skønne dag måske allerede næste år kan blive til virkelighed. Det vil være den største oplevelse for mig i mit liv.
Skulle det have interesse for jer at være medvirkende til at denne drøm kan blive realiseret, kan I jo sende mig en mail ved at følge dette link Mail om Tour de France
Ved at følge linket Tour de France 2018 som løbende vil blive opdateret, kan du læse mere om løbet og de enkelte etaperesultater. Detaljer om Tour de France 2018

Onsdag, den 21. juli 2010 var jeg første gang på rundvisning i Odense sammen med ledsageren Helle, og her fik vi dels en snak med studieværten Thomas Kristensen, og var desuden så heldig at nyhedsjournalisten Johannes Langkilde tog sig tid til at forklare om nyhedsproduktionen.
Ved at følge dette link får du denne rundvisning, som er optaget i kunsthovedstereo i dine højtalere eller hovedtelefoner. Rundvisning på TV 2 i Tour-studiet

Lørdag, den 8. juli 2017, altså på årsdagen for, hvornår TV 2 begyndte at sende, var jeg sammen med min ledsager Katrine på rundvisning i studiet på Kvægtorvet i Odense.
Fyns Stiftstidende var med, og ved at følge dette link kan du læse artiklen fra søndag, den 9. juli. Blind Tour de France-fan på rundvisning i Tour-studiet

Jeg havde selvfølgelig også min lydoptager med, og når du trykker Enter eller klikker med musen på dette link, vil du den næste lille halvanden time kunne lytte til optagelsen i kunsthovedstereo. Vi mødte TV 2 sportens chef John Jäger, Thomas Kristensen og Henrik Juul Hansen. Rundvisning i Tourstudiet den 8. juli 2017

Nu har jeg da også fået en ny og dejlig mulighed for at sætte mig ind i det, at være professionel cykelrytter, for Rolf Sørensen, der så vidt jeg husker siden 2005 har kommenteret cykelløb på TV2, og stadig er med i kommentatorboksen, har skrevet bogen Rolf Sørensens store cykelalmanak.
Den opfordrede jeg vores lydbibliotek Nota til at producere, og bogen kan nu lånes både på lyd og i Brailleskrift på Nota. Det er læsning, jeg glæder mig til at tage fat på. Men det er ikke kun Tour de France der interesserer mig, men jeg erkender, at det står øverst på listen.
I går den 26. juli 2018 forsøgte Martin Toft Madsen at sætte timerekord på en Velodrom i Mexico. Desværre lykkedes det ikke, da han nåede at køre 53 kilometer 600 meter, og verdensrekorden har Bradley Wiggins stadig med 54 kilometer, 526 meter, så det var tæt på.
Ved at følge dette link kan du læse historien om timerekorden, der er en fantastisk idrætsmæssig præstation efter min mening. Historien om timerekorden Opdateret d. 18.6.2019